1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
|
|
Támogatásod? |
Változó Világ MozgalomA munkához való jogEgy jobb világért | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok | Változó Világ Klub
![]()
Egyéni keresés
Mi a Változó Világ Mozgalom? (Letölthető PDF dokumentum) Olvasd el!! Légy forradalmár!
|
A munkához való jog A munka, annak igazságos elosztása és megbecsülése |
|
A VVM javaslata |
||||||||||
|
A munkához való jog, mint ahogy a lakáshoz való jog is, az élethez való jog szerves része.
A civilizáció egyik abszurd és embertelen
jellegzetessége a társadalom egy jelentős részének megfosztása a munka
lehetőségétől. A munka ugyanis az életfenntartás alapvető eszköze. Minden
élőlény köteles szüntelen erőfeszítéseket tenni élete fenntartásához. Ezek
az erőfeszítések jelentik az embernél a munkát. Valakit megfosztani a munka
lehetőségétől egyenértékű az élettől való megfosztással. A társadalom
elfogadhatatlan módon inkább arra vállalkozik, hogy jól-rosszul gondoskodik
a munkalehetőségtől megfosztott tagjainak életben tartásáról, mintsem hogy
számukra is biztosítson munkalehetőséget. Ez a több ezer éves gyakorlat egy
tollvonással felváltható, de a jelenlegi anyagi profitra épülő jogállamban
hasonló terv sajnos illuzórikus. A teljes foglalkoztatottságot alapvetően települési szinten kellene megoldani. Ehhez minden országnak meg kell találnia a neki megfelelő formákat és mechanizmusokat, értelmesen hasznosítva a nemzetközi tapasztalatokat és trendeket, ésszerűen alkalmazkodva azokhoz. Új alapot teremthet a teljes foglalkoztatottság biztosításához a munkakvóta-gazdálkodás. Ebben a rendszerben a gazdasági társaságok licitálnának a rendelkezésre álló munkaerő-forrásokra, és szabályozott módon vállalnák az elnyert munkaerő foglalkoztatását. Szabadon működhetne a munkakvóta-kereskedés is. A gazdasági szervezeteknek ezt a felelősségét azzal kellene megerősíteni, hogy a fizetésképtelenség analógiájára szabályozni kellene az esetleges foglalkoztatás-képtelenséget is. Fontos lenne, hogy a jelenlegi gyakorlattal szemben ─ amikor fizetésképtelenség esetén az állam gyakorlatilag egyetlen eszközt, a felszámolást ismeri ─ akár fizetésképtelenség, akár foglakoztatás-képtelenség esetén első lehetőségként az (átmeneti) államosítás, esetleg a szervezet egészként való elárverezése jöjjön számításba. A megfelelő munkát nem találó emberek foglalkoztatására speciális szervezeteket, célszerűen szövetkezeteket kellene felállítani. Ezek feltétel nélkül biztosítanának munkát mindenki számára, aki ezt igényli. Ehhez a társadalomnak olyan gazdasági, szociális és szakmai környezetet kellene kialakítania, hogy ezek a szervezetek megfelelő önszerveződéssel, önigazgatással és ésszerű külső támogatással életképesen és hatékonyan tudjanak működni a piacgazdasági körülmények között is. A teljes foglalkoztatottság biztosítása nem minden, amit meg kelleme oldani. Legalább ennyire fontos a munka becsületének helyreállítása, kezdve a gyerekek és a fiatalok megfelelő nevelésével, a társadalom értékrendjének újragondolásáig.
Budapest, 2002. május * * * A munka az egyik legfőbb érték, de ügye rosszul áll. A helyzet tragikus lényegében az egész világon, bizonyos vonatkozásokban Magyarországon még inkább. A munkával kapcsolatban három fő probléma követel megoldást: a munka igazságos megosztása, a munkalehetőségek bővítése és a munka nagyobb megbecsülése.
1. A munka igazságos megosztása nem függvénye annak, hogy sok vagy kevés munkaalkalom van egy közösségben. A meglévő munkát el lehet osztani igazságosan vagy igazságtalanul, ahogy az ennivalót, az egyéb anyagi javakat, az egészségügyi ellátást stb. A modern piacgazdaságokban az alapszabály az, hogy a munkalehetőséget a vállalkozások saját belátásuk szerint teremtik és szüntetik meg. Ezen belül saját belátásuk szerint „allokálják”, azaz telepítik földrajzilag. Ezekért a munkalehetőségekért a munkavállalók piaci körülmények között versenyeznek. Az emberek egy csekély része be sem száll a versenybe, egy másik, igen jelentős része viszont igyekezete ellenére hozzá sem jut munkalehetőséghez. Azok egy része, akik nem jutnak munkalehetőséghez, regisztrált munkanélküliek lesznek, és azok részére a közösség ideig-óráig biztosítja a létezés anyagi fedezetének kisebb-nagyobb részét. A közösség szüntelen társadalmi-politikai harcok eredményeképpen valamilyen mértékben szabályozza a munkaügyet és a munkapiacot, de elfogadhatatlan az a ma érvényes alapelv, hogy kiinduló pont a piaci törvények felsőbbrendűsége, a társadalmi igazságosság elvével szemben. A piaci törvények szentségének szószólói azt hirdetik, hogy a szabadjára engedett piaci folyamatok „előbb-utóbb” megtalálják a megoldást minden gazdasági és társadalmi problémára. Ezekkel a nézetekkel lehet és kell vitatkozni, de most nem ez a legfontosabb feladat, hanem egy új komplex program megvalósítása, amely világos és reális célokat tűz ki. A munka igazságos elosztása alapvetően társadalmi, és kevésbé gazdasági feladat. Jelentősége elsősorban abban van, hogy a piac mindenhatóságát hirdető, a társadalmi problémákat cinikusan elkenő felfogással szemben, az igazságosság eszméje jutna meghatározóbb pozícióhoz. Viszont nem elhanyagolható a gazdasági jelentősége sem, hiszen a munka igazságos elosztása lehetővé tenné a szociális kiadások nagy részének megtakarítását, így az adóterhek könnyítését.
Megoldható-e, és ha igen: hogyan a munka
igazságos elosztása? A munka igazságos elosztása elvi, makrogazdasági
szinten a lehető legegyszerűbb feladat. Ha a munkalehetőség össztársadalmi
mennyiségét például munkanapokban megbecsüljük, és tudjuk a munkaképes
lakosság számát, egy egyszerű számtani osztást kell elvégezni. A megoldás
egy olyan munkahét kiszámítása, amely mellett mindenkinek jutna munka. A 19.
és a 20. században a munkásság egyre rövidebb munkahétért küzdött, de ennek
hátterében az emberibb élet szándéka állt. A 20. század végén és a 21.
század elején több fejlett ország hozzákezdett a munkahét csökkentéséhez,
38, 37 vagy akár 36 órás munkahét bevezetéséhez, kifejezetten a
munkanélküliség csökkentése szándékával. Ez a tendencia mostanában, a
globalizáció korában súlyosbodó gazdasági problémák következtében, abszurd
módon éppen a munkáltatók nyomására megtorpant, sőt vissza kezd fordulni. De
mit bizonyít ez? Azt, hogy a mai politika erőtlenül áll a társadalmi
igazságosság szolgálatában. Hiszen a rövidebb munkahét érvényesítése nem egy
igazán „kemény feladat”. A nagy multi cégnek nem kellene feltétlenül a
francia és a kínai munkahét bérköltségét úgy megtervezni és egybevetni, hogy
figyelmen kívül hagyja a munkahét hosszát. Azt sem lehet megérteni és
elfogadni, hogy a nagy multi számára hátrányos, ha 1100 munkást alkalmaz egy
gyárában 36 órás munkahétben, mintha 1000-et 40 órás munkahéttel. E mögött
tehát inkább közönséges tehetetlenség, és néhány kicsinyes szempont húzódik
meg, ezért tekinthetjük szánalmasnak a mai politikát, amely nem képes ezzel
megbirkózni. A valóságban számos további eszköz van a munka igazságos
elosztása érdekében. A legfontosabb mechanizmusok: A munka igazságos felosztása a feltétele annak, hogy a fejlődés valóban az, valóban pozitív folyamat legyen, és nem a társadalmi igazságtalanságok növelésének a motorja.
2. A munkalehetőségek őrzése és bővítése
a gazdaság szüntelen fejlesztése révén biztosítható. Az igazi fejlődés
viszont elsősorban a munkatermelékenységet növeli, ezért a formális
„munkahelyteremtő” kedvezmények alacsonyabb munkatermelékenységű folyamatok
extenzív bővítésére, tehát erőforrás-pazarlásra, sokszor manipulációra adnak
alkalmat. A foglalkoztatás végső garanciájaként pedig olyan közhasznú foglalkoztató szervezeteket kellene létesíteni, amelyek visszautasítás nélkül mindenkit felvesznek részmunkaidőben, és amelyekre speciális jogszabályok vonatkoznak.
3. A munka megbecsülése azonos saját önmegbecsülésünkkel. A munka – a tudással, a teremtéssel és a felelősséggel együtt – az élet forrása, a legnagyobb emberi és társadalmi érték. A munka jog és kötelesség, egy életen át. Munkára, feladata ellátására már a legkisebb gyereket is szoktatni kell. 4-5 éves korban ünnepélyes avatással kellene tudatosítani a gyerekben azt, hogy már kötelességei vannak, és munkája van. Ezt a beavatást még több alkalommal meg kell ismételni, a felelősségek egyre magasabb köreibe vonva a fiatalokat. Mind a családoknak, mind a társadalomnak gondoskodnia kellene arról, hogy minden tanulás mellett a gyerek, majd a fiatal számára legyen ésszerű napi munkafeladat is. A munkavégzést életre szóló jognak és kötelességnek kell tekinteni. Így az idősebb embereket sem foszthatjuk meg ettől. A társadalmi fejlődés mai szintjén a nyugdíjba kényszerítés már anakronisztikus intézmény. Ehelyett azt kell biztosítani, hogy a foglalkoztatás mértékére és munkaügyi jellegére időszakonként a családorvos fogalmazzon ajánlást. Ehhez az is kell, hogy minden szervezet és az állam gondoskodjon szeniorfoglalkoztatási lehetőségek megfelelő rendszeréről. Budapest, 2008 június Változó Világ Mozgalom
|
|
||||||||
|
A Franklin kézi lexikona I-III. 1912. Angyal Pál: Felségsértés. Királysértés. Hűtlenség. Lázadás. Hatóságok büntetőjogi védelme, 1937 Balog Iván ea: A hatalom humanizálása (Tanulmányok Bibó István életművéről), 1993 Cropley A. J. : Tanítás sablonok nélkül, 1983 Gyapay Dénes: Olaszország, 2006 Huotari Juhari: Finnország, 2005. Pintér Attila: Görögország, 2005. Szűcs R. Gábor: Dánia, 2003.
|
|
||||||||
13. nyugdíj – Akkor a társadalom! |
Moratórium a fosszilis energiahordozókra
|
Az Európai Unió intézményi válsága |
És még A városi parkolás ésszerűsítése
|
|
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |