|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Támogatásod? |
KalevalaElias Lönnrot | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
Egyéni keresés
|
Kalevala és Elias Lönnrot |
|
A Változó Világ a YouTube-on, a Facebookon, a Pinterest-en. |
|
||||
Domokos Péter: A Kalevala nálunk és nyelvroko-nainknál A Kalevala és a Thália Színház |
|
Talán Elias Lönnrot volt a legtitokzatosabb a 19. század nagy alakjai közül: magánemberként szerényen, egyszerûen, csaknem alázatosan élt, úgy viselkedett és öltözködött, mint a legközönségesebb paraszt, ám intellektuálisan kora mûveltségének csúcsán állt. Hihetetlen mennyiségû munkát végzett el, és több tudomány terén is kitûnt. A Kalevala és a Kanteletar publikálójaként olyannyira munkája árnyékában maradt, hogy sokáig mindkét mûvét eredeti, hamisítatlan népköltészeti alkotásnak hitték, noha a kérdés korántsem volt ilyen egyszerû. Lönnrot személyiségének kettõsségeit és a róla elterjedt, szerepváltási hajlamairól árulkodó anekdotákat vizsgálva Rafael Koskimies irodalomtörténész arra az eredményre jutott,hogy e mögött a viselkedés mögött erõs öntudat rejtõzik:Lönnrot tisztában volt saját értékeivel, de mindenekelõtt munkája hatalmas jelentõségével, csak mindezt titokban akarta tartani. Elias Lönnrot (1802-1884) népköltészeti alkotások gyûjtõje és a Kalevala összeállítója volt. Ez már önmagában is elegendõ lenne egy életmûhöz, de Lönnrot emellett orvos, nyelvész, egyetemi tanár és népmûvelõ is volt.
Sammattiban született, egy falusi szabó
gyermekeként.Szegénységük ellenére kijárta az elemi és a középiskolát, ha bár
néha maga is szabóságból tartotta fenn magát. Runeberggel és Snellmannal egy
idõben kezdte el egyetemi tanul mányait. 1828-ban, az egyetem elvégzése után
indult el elsõ gyûjtõútjára, amelyet még 10 követett, nagyrészt a
határ túloldalán lévõ Karjalába. Közben befejezte orvosi tanulmányait, a népi
gyógymódok tanából doktorált, és 1833-52 között Kajaaniban mûködött
körorvosként. Mindenezeken kívül újságíróként is dolgozott: 1835-ben õ
alapította a Mehiläinen nevû folyóiratot, és segített többek között
Runebergnek a Helsinfors Morgonblad, Snelmannak a Saima és a Litteraturblad
címû újságok szerkesztésében. 1852-ben finn nyelvészetbõl is ledoktorált. 1853-62
között a helsinki egyetem finn nyelv professzoraként dolgozott. Õ tartotta az
elsõ finn nyelvû elõadást az egyetemen. Korábban tett már nyelvészeti
gyûjtõutakat is,ahol elsõsorban a rokon nyelveket, fõként a lappot kutatta.A
finn nyelv megújítójaként tevékenységes szavakkal kifejezhetetlen, az õ
érdemébõl az ún. "nyelvjárások háborúja" ésszerû módon ért véget: a régi
irodalmi nyelv javarészt nyugati finn szerkezetét nem rombolták le, hanem
keleti nyelvjárási elemekkel gazdagították, elsõsorban a szókincs terén.Új
szavak megalkotójaként is fontos szerepet töltött be. Nyelvészeti munkásságának
egyik fõ műve a Finn-svéd szótár (Suomalais-ruotsalainen sanakirja,
1866-1880). Nyugdíjas éveit Sammattiban töltötte, továbbra is aktívan dolgozva,
s még 80 évesen is jelentõs mûveket jelentetett meg. (Forrás: Maticsák Sándor (szerk.): Ki kicsoda Finnországban, 1999)
|
|
|
|
||||
Kosztolányi Dezsõ mondta a Kalevaláról: „...A Kalevala tanulsága, kicsengése, bölcselete is közel van hozzánk. Népkönyvvé kellene tennünk, szellemiségünk és irodalmi mûveltségünk gerincévé, az iskolákban kellene olvas tatnunk és fejbõl tanultatnunk verseit. Az õsember ott az idõk hajnalán találkozik a maival, aki a mûveltség legmagasabb ormára hágott. Íme, egy eposz, mely ízig-vérig népi és lírai, akár mi, s íme, egy eposz - az egyet len az egész világon-, melynek szemlélete mûvészetközpontú, irodalomközpontú.Ha hódolni akarunk Suominak, testvéreink országának, mondjuk ezt: "Dalból született". A költõ - amint a Kalevala hirdeti - "a versek fája" és kezdet kezdete. Az ige teremtoerõ. A képzelet csodatevõ. A dal pedig mindenható. Ez a Kalevala igazi értelme.”
| ||||
Nagy Kálmán Kalevala-fordításának címlapja (1972)
| ||||
|
||||
|
Akseli Gallen-Kallela (1865-1931) A legismertebb finn képzõmûvész. Munkái közül mindenekelõtt a századforduló finn nemzeti romantikájának jelentõs részét alkotó Kalevala-illusztrációk jutnak eszünkbe. Sokoldalú mun-kásságába nem csak festmények tartoznak, hanem grafikák és iparmûvészeti alkotások is. Rajzolni a Finn Mûvészeti Egylet (Suomen Taideyhdistys) rajziskolájában, majd Párizsban tanult. 1892-ben Észak-Karjalába utazott nászútra, s a születõ karelializmus egyik fontos kezdeményezõjévé vált. (A karelializmus mozgalmának vezéralakjai azon mûvészek voltak, akik az eredeti finn identitást a romlatlan Karjalában, a finn népköltészet szülõhelyén keresték.) 1895-ben a Gallen-Kallela család a közép-finnországbeli Ruovesibe költözött, ahol felépítették a Kalela nevû villát. Gallen-Kallela itt készítette el legjelentõsebb munkáit. A Sammon puolustus (A sampo megvédése, 1896) címûfestényével kezdõdik Gallen-Kallela ismertebb szimbolista, nemzeti romantikus Kalevala-munkássága, melyet többek között a Lemminkäisen äiti (Lemminkäinen anyja) címû festmény is képvisel. A Kullervon kirous (Kullervo átka) az elõzõeknél reálisabb stílusban készült. Az 1900-as párizsi világkiállításon nagy sikert arató finn pavilon Kalevala-témájú freskóit Gallen-Kallela készítette. Ezeket az 1920-as években kissé átalakítva újrafestette ezt a Nemzeti Múzeum elõcsarnokába. Gallen-Kallela munkásságába a Kalevala mellett más témák is beletartoztak, többek között tájképek és portrék is. Az elõbb említettektõl igen távol állnak az afrikai idõk festényei, ezek színei vakítóan izzanak, stílusuk felszabadult, formáik szabadabbak. Könyvillusztrációi közül jelentõsek a Seitsemän veljestä (1907, magyarul: A hét testvér), és az ún. Koru-Kalevala (1922) képei. Gallen-Kallelának sok magyar barátja, ismerõse volt. 1908-ben sikeres kiállítása volt a Szépmûvészeti Múzeumban, s vendégként is hosszú idõt töltött Magyarországon és Erdélyben. Õ illusztrálta Vikár Béla Kalevala- fordítását is (1935). Gallen-Kallela tiszteletére Magyarországon is emeltek szobrot: emlékmûve A Duna-part budai oldalán áll. Maticsák Sándor (szerk.): Ki kicsoda Finnországban, 1999
|
|
||
Akseli Gallen-Kallela
Kalevala-képei
Kullervo átka
Lemminkäinen anyja
Aino
Kullervo elindul a háborúba
Lemminkäinen
A sampo kovácsolása
13. nyugdíj – Akkor a társadalom! Államkapitalizmus vagy köztulajdon
|
Az Európai Unió intézményi válsága
|
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
|
1995 óta
|
|
2001 óta |
|
1991 óta |
|
1992 óta |
|
Az idők kezdete óta |
|
Az idők kezdete óta |
© Változó Világ, 2023 |