1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
|
|
Támogatásod? |
A kompetenciaTudás | Képességek | Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok
![]()
Egyéni keresés
|
A KOMPETENCIA
|
|
|
||||||||||
|
Az emberi fő képességek, azok sajátos sorrendjében: intelligencia, tudás (műveltség), kreativitás,
Az emberi képességeknek, az emberi célok és eszközök egyensúlyának fokmérője a kompetencia. Az emberi létezés fő eleme az öröm és a boldogság.
KÉPESSÉGEK ÉS KOMPETENCIÁK EURÓPAI SZÓTÁRA Az Európai Bizottság Leonardo da Vinci programjának és az Osztrák Oktatási, Művészeti és Kulturális Minisztérium támogatásával jött létre a képességek és kompetenciák európai szótára (DISCO), amely több mint 60 000 képesség- és kompetencia-megnevezést tartalmaz, összesen 7 európai nyelven. A projekt célja, hogy hozzájáruljon az Európán belüli szabad mozgáshoz, a képességek és kompetenciák megnevezésének egységesítésével segítse a munkakeresést és munkavállalást.
|
|
||||||||
A kompetencia fogantatása |
||||||||||
A huszadik századi emberképünket átrajzoló újabb fordulat (és ki tudja hány lesz még) egyaránt érinti a terhesanya-képet, a magzatképet, kettejük kapcsolatát. Demitologizálás, deidealizálás zajlik ezen a területen. A valóság sűrűjébe lépünk. Születőfélben van a kompetens terhes anya fogalma, akinek személyisége képzeletet meghaladó mértékben hatással van magzata fejlődésére. Akinek magzatához fűződő kapcsolatát alapvetően meghatározza saját anyjához fűződő kapcsolata, feldolgozatlan tudattalan konfliktusai, traumái, és nem utolsósorban saját magzati élményei. De a környezetéből őt ért hatások ugyanúgy áttevődnek a babájára, mint ki nem hordott, fel nem dolgozott belső problémái. A kompetens terhes kismama önmaga megismerésére törekszik, keresi a kapcsolatot babájával, aktív dialógust épít ki vele, melyben folyamatosan igyekszik dolgozni saját konfliktusain, és segíti a babát abban , hogy ezekkel és sajátjaival megbirkózzon, bánni tudjon. Ugyancsak az utóbbi évek, évtizedek kutatásainak eredménye a kompetens magzat fogalma. Ő már jóval születés előtt komplex mozgás- és magatartásmintákkal rendelkezik, melyek a születése után láthatóak, és kapcsolati jelentőségük van. A terhesség felétől az érzékszervek már csaknem annyira kifejlettek, mint a születésnél. Fájdalmi reakciók hozzávetőlegesen a hatodik magzati héttől bizonyíthatóak. Ugyancsak különféle bizonyítékok vannak komplex érzékelési képességre a terhesség első három hónapjában. A bőrérzékelés különösen jelentősnek tűnik. Az érintés és kontaktus első tapasztalatait ezen keresztül gyűjti be a baba. Lassan kezdjük érteni, hogy a születés előtti sokoldalú érzékelésekből a baba milyen módon formálja meg saját élményvilágát, amellyel terápiás regresszióban és megváltozott tudati állapotban kapcsolatba kerülhetünk. Ez éppúgy élesíti a mi érzékelésünket is, mint ahogy a gyermekek a játékaikban a születés előtti és a születési élményeiket újraélik és feldolgozzák. Az egyszerűség kedvéért gondoljunk csak a világszerte rohamosan növekvő számú játszótéri és vízi csúszdákra, amelyek a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt kitűnő lehetőséget teremtenek születési traumák újbóli és újbóli lereagálására, jóvátételére, jó élménnyé való átváltoztatására.
|
||||||||||
|
Anderson, M. : Intelligencia és fejlődés. Egy kognitív elmélet. Kulturtrade Kiadó, Budapest 1998 Anderson, M. : Intelligencia és fejlődés. Egy kognitív elmélet. Kulturtrade Kiadó, Budapest 1998 (szerk.) Balogh L. & Herskovits M. : A tehetségfejlesztés alapjai. KLTE, Debrecen 1993 (szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L. : Tehetség és képességek. KLTE, Debrecen 1995 Cropley A. J. : Tanítás sablonok nélkül. Tankönyvkiadó, Budapest 1983 Czeizel E. : Számadás a tálentomról. Corvina, Budapest 1995 Czeizel E. (1997) Sors és tehetség. FITT Image és Minerva, Budapest 1997 Hermann Imre: Az ember ősi ösztönei, Budapest, 1943. (szerk.) Herskovits M. & Balogh L. : Tehetség és személyiség. KLTE, Debrecen. Jones, M : Hiperaktív gyermekek. Édesvíz Kiadó, Budapest 2001 Landau, E. : A kreativitás pszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest 1974 Landau, E. : Bátorság a tehetséghez. Calibra, Budapest 1990 Morris, Desmond: A csupasz majom, Budapest, 1989. Polgár L. & Farkas E. : Nevelj zsenit! Interart, Budapest 1989 (szerk) Ranschburg J. : Tehetséggondozás az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest 1989 Selye János: Életünk és a stress, Budapest, 1978. Turner, Johanna: Az értelmi fejlődés, Budapest, 1981. Révész G. : A tehetség korai felismerése. Benkő Gyula Csász és Kir. Könyvkiadó, Budapest 1918 (szerk.) Tóth L. : Tehetség-Kalauz. KLTE, Debrecen 1996 (szerk) Klein S. & Farkas K. : Tehetségnevelés Magyarországon., Szeged 1990 Vikár Gy. : Válság, túlélés, kreativitás, Balassi, Budapest 1996
|
|
||||||||
13. nyugdíj – Akkor a társadalom! Államkapitalizmus vagy köztulajdon
|
Az Európai Unió intézményi válsága
|
|
1995 óta
|
1991 óta |
1992 óta |
1992 óta |
Az idők kezdete óta |
|
CHANGING WORLD | LE MONDE CHANGEANT | СВЕТЪТ В ПРОМЯНА
|
|
Változó Világ, 2023 |